Initiatieven in het woonzorgcentrum

Specifieke oefeningen

Bewegen is één van de belangrijkste factoren omvallen te voorkomen. Zo lang mogelijk fit en actief houden, is dan ook de boodschap! Naast de dagelijkse activiteiten, is het eveneens belangrijk om 2 à 3 maal per week gedurende minstens 30 minuten specifieke oefeningen uit te voeren onder begeleiding van de kinesitherapeut. Zo vergroot jouw lenigheid en uithouding, verbetert je evenwicht en worden jouw spieren versterkt. Vraag ernaar bij de kinesitherapeut van het woonzorgcentrum! Hij/zij kan gebruik maken van het pakket 'Specifieke oefeningen op maat voor de thuiswonende oudere ter bevordering van lenigheid, kracht en evenwicht'.

 

Hometrainerprogramma

Kijk je graag naar wielrennen op TV? Misschien hoog tijd om zelf ook de hometrainer bij de hand te nemen! Raadpleeg de kinesitherapeut uit het woonzorgcentrum. Hij/zij kan aan de hand van het hometrainerprogramma 'Fiets mee de Ronde van Vlaanderen' een programma op maat voor jou uitwerken. Door fietsen op de hometrainer op regelmatige basis in te bouwen in jouw weekplanning, zal jouw lenigheid, evenwicht en spierkracht verbeteren. Ouder worden gaat immers gepaard met verlies van spierkracht, minder lenig zijn en een wankel evenwicht. Dit maakt het moeilijker om bepaalde handelingen uit te voeren, die vroeger vanzelfsprekend waren. Besef echter dat dit verouderingsproces niet zomaar moet ondergaan worden. Door actief te blijven, kunnen valpartijen vermeden worden.