Blijf actief, vermijd vallen!

Actief zijn? Elke dag opnieuw? Het klinkt als een opgave, maar dat is het absoluut niet. Een dagelijkse portie beweging houdt u immers fit en actief! Meer nog, uw evenwicht, uithouding en mobiliteit verbetert, waardoor de kans op vallen vermindert.

Stoornissen in evenwicht, spierkracht en/of mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren voor een val en kunnen vermeden worden door regelmatig te bewegen. Regelmatig bewegen / actief zijn heeft niet alleen een positief effect op het valrisico bij ouderen, maar heeft tal van andere gezondheidsvoordelen, zoals bv.: het verminderen van stress (psychosociaal welbevinden), het behouden of bekomen van een gezond lichaamsgewicht (door het verhogen van het metabolisme), het verminderen van het risico op diabetes, hoge bloeddruk, hartproblemen, beroerte, sommige soorten van kanker etc. Actief en fit blijven door regelmatig te bewegen, bezorgt de oudere bovendien sterke botten (belangrijk i.k.v. osteoporose), sterke spieren en gewrichten, en het verbetert de houding en coördinatie.

Inspiratie nodig? Raadpleeg zeker onze activiteitenpiramide en neem even een kijkje tussen de verschillende bestaande initiatieven in het woonzorgcentrum. Mogelijks zit er wel een activiteit bij die jou aanspreekt!

Blijf actief, vermijd vallen!