Vraag van de maand: december

Wat kan ik zelf doen aan valpreventie?
Een val is snel gebeurd. Gelukkig kan je het risico op vallen eenvoudig verkleinen bijvoorbeeld door aandacht te schenken aan je eigen condities en gewoontes en aanpassingen in de woning uit te voeren. Lees hieronder enkele nuttige tips:
  • Blijf fit en actief. Integreer fysieke activiteiten in jouw dagelijks leven. De activiteitenpiramide kan je hierbij op weg helpen.

  • Maak van je huis een veilige thuis. Haal losliggende snoeren weg, zorg voor voldoende verlichting, en laat geen losliggende matten en tapijten in huis liggen, … Meer tips kan je hier vinden.

  • Draag zorg voor je voeten. Draag goed schoeisel dat de hele voet omsluit, een stevige, platte zool met reliëf heeft en een goede sluiting (velcro of veters) heeft. Welke schoenen je het best vermijdt lees je hier.

  • Draag zorg voor jouw ogen. Ga naar de oogarts als je voelt dat jouw ogen achteruitgaan, leg jouw bril op een vaste plaats. Lees meer hier.

  • Let op je voeding want een gezonde voeding is belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden. Eet voldoende voeding die rijk is aan calcium en vitamine D en wees matig met alcohol.

Meer tips om aan valpreventie te doen kan je hier vinden.