De bewegingsdriehoek helpt je om niet te vallen

Actief zijn? Elke dag opnieuw? Het klinkt als een opgave, maar dat is het absoluut niet. Een dagelijkse portie beweging houd je immers fit en actief! Meer nog, het evenwicht, uithouding en mobiliteit verbetert, waardoor de kans op vallen vermindert.

Zit niet te lang stil. Probeer om de 20-30 minuten even recht te staan door bijvoorbeeld een glas water te halen, de post leeg te maken, ... Probeer het grootste deel van elke dag licht intensief te bewegen. Doe lichte huishoudelijke taken en/of speel met je kleinkinderen. Probeer daarnaast ook dagelijks een stukje matig intensief te bewegen, door bijvoorbeeld in de tuin te werken, te fietsen, een wandeling te maken, ... 150 minuten per week is ideaal. Probeer tot slot ook wekelijks aan hoge intensiteit te bewegen door te gaan zwemmen of de dansen. Vergeet ook niet om 2 tot 3 maal per week specifieke oefeningen uit te voeren die jouw spierkracht, evenwicht en lenigheid verbeteren. Een kinesitherapeut kan je hierin begeleiden.

Onderstaande bewegingsdriehoek maakt jou wegwijs in het samenstellen van een actief weekprogramma voor de oudere zorgvrager. Belangrijk om weten is dat iedere (bijkomende) beweging, hoe klein ook, te verkiezen is boven niet actief zijn.

Activiteitenpiramide voor thuiswonende ouderen

Activiteitenpiramide voor thuiswonende ouderen