De activiteitenpiramide helpt je om niet te vallen

Actief zijn? Elke dag opnieuw? Het klinkt als een opgave, maar dat is het absoluut niet. Een dagelijkse portie beweging houd je immers fit en actief! Meer nog, het evenwicht, uithouding en mobiliteit verbetert, waardoor de kans op vallen vermindert.

Tracht ouderen aan te moedigen om dagelijks te streven naar minstens 30 minuten beweging door het uitvoeren van matig intensieve activiteiten die hij/zij leuk vindt, zoals tuinieren, huishouden, spelen met kleinkinderen, wandelen in het park ... Of werd een leuke hobby zoals fietsen of zwemmen reeds overwogen? Een partner ter aanmoediging is altijd leuk om dit samen zo’n 3 tot 5x per week te doen. Mag het nog ietsje meer zijn? Bespreek dan zeker het 2 à 3 maal per week uitvoeren van een mix van specifieke oefeningen die de kracht, lenigheid en evenwicht van de oudere verbeteren.

Onderstaande activiteitenpiramides maken jou wegwijs in het samenstellen van een actief weekprogramma voor de oudere zorgvrager. Belangrijk om weten is dat iedere (bijkomende) beweging, hoe klein ook, te verkiezen is boven niet actief zijn. Uiteraard is het beter om zo actief mogelijk te zijn, en wordt aanbevolen om sportieve hobby's en specifieke oefeningen minstens 30 minuten vol te houden en dit  2 à 3 maal per week. Laat hen zulke activiteiten dus op regelmatige basis en op lange termijn inplannen.

Activiteitenpiramide voor thuiswonende ouderen

Activiteitenpiramide voor thuiswonende ouderen

Activiteitenpiramide voor bewoners in woonzorgcentra

Activiteitenpiramide voor bewoners in woonzorgcentra